Az első találkozás greenbox stúdióval

Ez a technológia és film- és fotózási módszer évtizedekkel ezelőtt az Egyesült Államokból indult hódító útjára és sikere azóta is tart. Akkor még csak a nagy költségvetésű hollywoodi stúdiók számára volt elérhető. Ez manapság már nincs így. Szerencsére.  Emberközeléből a greenbox stúdió lehetőségeivel akkor ismerkedtem meg, amikor fél évet egy külföldi egyetemen töltöttem, és volt egy kimondottan digitális fotózásra alapuló óránk.  Korábban még sosem volt lehetőségem profi berendezések és eszközök használatához, sőt még profi fényképezőgépet se fogtam a kezembe (meglepő milyen nehezek), ezért kicsit úgy éreztem, hogy beledobtak minket a mélyvízbe. Szerencsére erről szó sem volt, mint kiderült. Minden szükséges információt megkaptunk, ahhoz, hogy a fényképezőgépet a különböző fényviszonyoknak megfelelően be tudjuk állítani. magunknak. Ez eltérő paramétereket jelentett lámpafény, természetes fény, gyenge szórt fény stb. esetében. Az első alkalmakkor még csak távolból ismerkedtünk a greenbox stúdió lehetőségeivel.

A greenbox stúdióban történő fotózás titka

A sikeres greenbox stúdió fotózás titka a jó minőségű háttérben és a megfelelően beállított fényekben rejlik. Nagyon fontos, hogy a zöld háttér (ami azért zöld, mert ennek az árnyalatnak van a legnagyobb kontrasztja és a modern kamerák digitális szenzora erre a színre a legérzékenyebb) egyenletes legyen. Teljesen gyűrődés és varrásmentes, mégpedig annak érdekében, hogy a fotó alanyáról készült képet később, a megfelelő képszerkesztő szoftver segítségével könnyen körbe lehessen vágni. És ez miért fontos? Leginkább azért, mert csak így illeszthető rá a fotó alanya úgy a kiválasztott háttérképre, hogy az utómunkát követően az összkép realisztikus legyen.

A másik probléma, ami a greenbox stúdió fotózás során gyakran elő szokott fordulni az a nem megfelelően beállított stúdió ernyők, reflektorok.  A fényképezésnél a fények kulcsfontosságú szerepet töltenek be. Egyrészt meg kell világítaniuk a fotó alanyát, ügyelve arra, hogy a kép ne legyen se túl- se alul exponált. Másrészt meg kell szüntetniük a vetett árnyékot. A vetett árnyék az úgynevezett „beszivárgás”. A zöld háttérre vetülő árnyék a gyűrődésekhez hasonlóan nehezíti az egységes kijelölést. Erre vannak a greenbox stúdióban a reflektorok. Amikor a fényképezéskor a vakukioldó kioldja a vakut, az alany mögé irányított reflektorok megakadályozzák, hogy árnyék vetüljön a háttérre. Ez igényel némi tapasztalatot. Esetünkben több tucatnyi próba képet. Viszont minden belefektetett energia kifizetődik. Digitálisan korrigálni ezeket a hibákat sokszor nem megoldható, vagy még ennél is több időt vesz igénybe. Senki sem szereti maga alatt vágni a fát.

És végül, de nem utolsó sorban ügyelni kell arra, hogy az alany és a háttér között elegendő tér legyen. Na meg persze a lábak! Amennyiben a zöld háttér sajnos nem ér le és folytatódik a földön, akkor a legjobb, ha a lábakat kihagyjuk a végső kompozícióból. Akkor is érdemes így tenni, ha nincs elég tapasztalatunk a perspektívával. Ha a lábfejek „beállítanak” egy irányt és egy nézetet, azt követni kell, egyéb esetben az elkészült kép nem, hogy nem lesz valósághű, de egyenesen komikusnak tűnhet majd. Ha mégis kell az a láb, akkor ne lógjon ki a zöld háttérből.

A greenbox stúdiós munka legjobb része

Miután beállítottuk a fényképezőgépeinket, végzünk a reflektorok és fények beállításával, és végre valahára a greenbox stúdió teljes harci díszben áll, nekikezdhetünk az kreatív munkának. A célunk az, hogy a zöld háttér előtt olyan fényképeket készítsünk személyekről, tárgyakról, amelyeket később digitálisan átalakítunk, egymásra illesztünk, maszkolunk, effektekkel töltjük fel. A jeligék a fantasy, sci-fi műfajok. A greenbox stúdióban történő munka közben figyelmet kell arra is fordítani, hogy azokat az elemeket, amiket azonos képre szánunk, ugyanolyan megvilágításban fényképezük le. Ellenkező esetben a végső kép csak nagyon sok szerkesztés után lesz élethű. Jobb megelőzni a bajt. Tulajdonképpen az egész greenbox fotózás legnagyobb előnye egyben a legnagyobb hátránya is. Azért használunk egységes, zöld hátteret, hogy a háttérkijelölést megkönnyítsük, de ha nem vagyunk elég alaposak és előrelátók, akkor csak megnehezítjük a saját dolgunkat.

A stúdiómunka

A greenbox stúdióban készített nyers formátumú fotók először egy kis igazításon esnek át, amely során kijavítom az expozíciós hibákat, erősítem a kontrasztot, ha szükséges, és állítok a színhőmérsékleten is. Ezúttal ez egy női szuperhős alak, akinek a kezében lévő kardra a továbbiakban lángokat helyezek. Mindezt egy előre megfestett és befényképezett vöröslő égbolt elé helyezem. Mikor minden elem a helyére kerül, jöhet az a fények, árnyékok, színek összehangolása. Nagyon izgalmas, amikor az ember letöltött képek helyett a saját fényképeiből építkezik. Minden apróság a saját hozzáértésén múlik.

Nem iskolai keretek között mindenképpen előre berendezett greenbox stúdióba vonulnék, ahol segítséget kérhetek a fények beállításához is, ha szükséges. Praktikus, mert nem szükséges mindent megvásárolni, helyiséget bérelni, hanem elég csak az adott időben megjelenni, és már mehet is a munka.